Papperssjökort är de "traditionella" sjökorten som trycks på papper av olika typ för olika ändamål.
På papperssjökort finns även en del ytterligare information som normalt inte finns på elektroniska sjökort.
I korthuvudet på sjökortet är angivet vilket område sjökortet omfattar.
Sjökortets nummer är angivet på flera ställen på sjökortet.
De djup som redovisas på sjökortet utgår ifrån en referenspunkt. Denna referenspunkt är beskriven på sjökortet. Om djupen förändras årligen på grund av exempelvis landhöjning så anges det också.
Sjökortets skala, exempel 1:50 000, finns med på alla sjökort.
Där är också, bland annat, angivet vilken projektion sjökortet är ritad med. Projektion ingår inte i förarintyget men är kort beskrivet vilken teknik som har använts för att platta till jorden så att den går att rita på ett plant papper.
På många sjökort finns skisser på hur fyrar, båkar, byggnader och i vissa fall även öar ser ut när man närmar sig dem.
Ett sjökort är framtaget med den information man hade vid ett visst datum. Det kan därefter ha rättats/uppdaterats fram till ett visst datum.
På sjökortet går att utläsa vid vilket datum de togs fram och till och med vilket datum det är rättat.
Då man närmar sig kanten på ett sjökort med sin navigation kan man ofta på sjökortet hitta information om vilket sjökort som är nästa i ordningen åt det hållet man är på väg.
Jordens magnetfält är inte perfekt och den magnetiska nordpolen ligger inte på samma plats som den geografiska som jorden snurrar runt. Detta gör att en kompass nästan alltid pekar lite fel. Detta fel kallas för missvisning. Hur stort detta fel är framgår av en kompassros som är inritad på sjökortet.
Då man tittar på ett sjökort så att texten är rättvänd så är överkanten på sjökortet närmast nordpolen. Underkanten är närmast sydpolen. Man brukar säga att sjökortet är orienterat i nord/sydlig-riktning. Norr är alltid uppåt på jordklotet och också dit en kompass pekar.
Vid all navigation ska man naturligtvis välja det bästa och mest lämpliga sjökortet för den typen av navigation man just då kommer att utöva. Att använda ett kustkort vid navigation inomskärs med nästan ingen navigationsinformation på alls är farligt. Då ska istället ett skärgårdskort eller specialkort användas.
Använder man papperssjökort så måste man då och då byta sjökort när man passerar över en sjökortsgräns eller seglar in i en skärgård. Att förbereda detta i god tid är nödvändigt så man inte är utan förmåga att navigera en stund medan man tar fram rätt sjökort.
Fördelar
|
Nackdelar
|
Det finns sjökort som inte är orienterade i nord/sydlig-riktning. De är inte särskilt vanliga.
Exemplet är på sjökort S1353 där delar av Göta Älv mellan Göteborg och Vänern är ritat med NO uppåt för delar av älven.
Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.