Väjningsreglerna för motorbåtar skiljer sig mycket lite ifrån väjningsreglerna för motorfartyg generellt.
Detta avsnitt är därför i stort en upprepning av det som står i avsnittet för motorbåtar.
Ett motorfartyg väjer alltid för en mötande eller korsande segelbåt. Detta under förutsättning att det finns plats för motorfartyget att väja.
|
|
|
|
Då två motorfartyg möts stäv (för) mot stäv ska båda fartygen väja genom att gira åt styrbord om inget annat är överenskommet eller uppenbart lämpligt.
|
|
Då två motorfartyg har en korsande kurs ska den som har det andra fartyget på sin styrbordssida hålla undan. Detta är helt lika "högerregeln" som gäller på våra vägar.
|
|
I en trång farled får fartyg med en längd under 20 meter inte hindra större fartygs fria passage.
Alla andra fartyg är skyldiga att hålla undan för fartyg som ej är manöverfärdiga, har begränsad manöverförmåga samt fartyg som är sysselsatta med fiske.
Inne i hamnar, inomskärs, i farleder är stora alla större fartyg att ses som att de har begränsad manöverförmåga. De kan helt enkelt inte enkelt väja, öka eller minska farten eller ge plats då plats i sidled eller djup inte finns att tillgå.
Ett fartyg som kör ikapp ett annat fartyg, segelbåt eller motorbåt är alltid väjningsskyldig.
Råder det minsta osäkerhet om man är upphinnande eller inte så ska man agera som upphinnande. Upphinnande är man om man kommer i en riktning som överstiger 22,5° akter om tvärs på det upphunna fartyget. Denna vinkel har sin förklaring i båtarnas lanternor. Läs med om dem i avsnittet Lanternor / Inledning.
|
|
|
|
Ett fartyg eller fritidsbåt som ligger för ankare är alltid fredat. Alla väjer för ankarliggare.
Enligt regelverket ska ett fartyg som är "hämmat av sitt djupgående" hissa en stor svart cylinder för att visa att de inte kan väja. I praktiken är det mycket sällan så sker. Sunt förnuft är det som måste råda här. Inne i en hamn eller i en smal farled är det nästan undantagslöst lämpligt att förutsätta att fartyg har svårt att väja på grund av sin storlek eller djupgående. Ett fartyg som ljudsignalerar med fem korta (cirka 1 sekunder långa) tut menar normalt med detta att du eller någon annan är direkt i vägen för dem och måste flytta på sig omedelbart.
Det finns en väl rotad, men mycket felaktig, tro hos många att fartyg i kommersiell trafik har företräde till sjöss framför fritidsbåtar. Så är det inte! Väjningsreglerna gäller oavsett om ett fartyg är i kommersiell trafik eller inte och oavsett dess storlek. Undantag vad gäller storlek inträder endast om farleden där mötet sker inte har tillräckligt med utrymme för att det större fartyget ska kunna väja. Då måste fritidsbåten väja. Smala farleder är frekvent förekommande så fritidsbåtar ska och måste ofta väja. Men det är inte för att någon "seglar för sitt bröd" utan för att det större fartyget inte kan väja.
Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.